א. קודם כל להבין מה זה פחד, שפחד הוא דבר טוב. ואיזה מזל שהמח שלו בריא ויש לו פחד. להסביר לילד שהפחד הוא רק שומר ומגן והמטרה שלו היא לעשות טוב, יכול לעזור לילד להירגע ולהפחית את הרצון להימנע מהמגע איתו.
ב.לתת לגיטימציה לפחד. לא רק אתה מפחד, הרבה ילדים מפחדים מזה וזה טבעי שככה אתה מרגיש.
ג. אפשר גם לקרוא לפחד בשם ולצייר אותו כדי שיהיה מוחצן וברור (ההחצנה מאפשרת לילד להפריד בינו לבין הפחד "זה לא אני הפחדן אלא הפחד") וגם עוזרת לייצר שיח בינו לבין הפחד.
ד. לבדוק איתו מה יכול לעזור לו להתמודד עם אותו יצור שציירתם ואיזה כוחות יש לו שיש יכולים לעזור לו בכך.
כוחות יכולים להיות פנימיים- כמו תכונות אופי וזכרונות מהעבר בהם הצליח להתמודד עם אתגרים (לאו דווקא פחד) אפילו שהיה לו קשה.
או חיצוניים- כמו דמויות שנותנות לי כח מהמציאות ( הורים חברים משפחה) או מהדמיון. (גם גיבורי סרטים)
ד. לעזור לו לקבל שליטה על האירוע, לתכנן איתו יחד, איך ירצה שזה יתנהל, מי יהיה לידו בכל שלב ומה חשוב לו שיהיה (חשוב לי שיסבירו, חשוב לי לא לראות ולהתעסק בטלפון במקום, חשוב לי להיכנס מיד כשנגיע ולא לחכות וכו')
ה. להתאמן על הסיטואציה, ממש לשחק את זה כאילו זה קורה עכשיו וכל פעם להחליף תפקידים, פעם הוא הילד ופעם בתפקיד המבוגר(קשה באימונים קל בקרב.)
ו. לדמיין מה אני מרוויח מהתוצאה. ממש לדמיין ברמת תנוחת הגוף שאהיה בה, מה אראה, אשמע, אריח, ארגיש ואחוש בגוף אחרי שאצליח להתמודד עם זה.
(אפשר לחזק זאת על ידי לחיצה בהסכמה על אחת האצבעות של הילד כשהוא מרגיש את תחושת האושר/סיפוק וכו'. כדי לקשר בין המגע לתחושה הטובה שאחרי)
ו. לפעמים צריך לעזור לילד להתמודד עם הפחד בהדרגה. לפרק את הפחד לגורמים. להתחיל מהשלב הכי פחות מפחיד ורק כשהוא כבר לא מרגיש שם פחד להתקדם לשלב הבא. (למשל לראות מחט בתמונה, ואז במציאות, ואז מחט גדולה יותר, ואז לגעת במחט, לשחק איתה, ואז הדקירה)
ז. גם חיזוק חיצוני בנוסף למה שכתבתי ובמיוחד אם לילד אין מוטיבציה (כמו במקרים רפואיים שהוא פחות מבין את החשיבות), יכול לעזור ולהוות מטרה להתמודדות.
ח. וכמובן כמו שתמיד אני כותבת, דוגמא אישית. תראו לילדים איך אתם מתמודדים עם פחד, ספרו להם שגם אתם מפחדים ומה אתם עושים.
דוגמא אישית, היא הדרך הטובה ביותר שלנו לעזור לילדינו
ולכן תראו אותי כותבת על כך שוב ושוב.
—
ואם קראתם עד פה ובכל זאת רוצים לשמוע עוד, ערכתי בעבר גם אחלה סרטון בנושא